Senin, 30 Agustus 2010

Apa Maksud Waktu Imsak


 assalamu 'alaikum

ada satu soalan...
apakah yg dimaksudkan dgn 'waktu imsak' ?

confuse sebab..
ada kata start puasa bila masuk waktu imsak (10 minit sblm subuh)
ada kata start puasa bila azan subuh

terima kasih


JAWAPAN:


Salam

Imsak (الإمساك)dari segi istilah membawa maksud menahan diri dari makan dan minum.

Di Malizi, imsak adalah 10 minit sebelum waktu subuh. Sebenarnya tidak perlu adanya imsak kerana di Malaysia waktu dan jam masuk waktu sudah diketahui dengan jelas.

Firman Allah 'Azza wa Jalla:

"Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar." (Surah al-Baqarah 2:187)

_________________


wa'alaikumussalam. JKK Ustaz Ziyad. Tambahan sedikit kepada jawapan diatas.

Malahan, apabila makan masih berada ditangan, dan azan telah dilaungkan, kita disunnatkan menghabiskan hajat kita. Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra secara marfu':-
إذا سمع أحدكم النداء والإناء على يده ، فلا يضعه حتى يقضي حاجته منه

"Apabila salah seorang dari kamu yang mendengar azan dan pinggan masih ada ditangan, janganlah diletakkan sehingga ia menunaikan hajatnya" - [Riwayat al-Hakim, dab disahihkan menurut syarat Muslim, dipersetujui oleh Al-Zahabi 1/426].

A'isyah meriwayatkan bahawa Bilal suatu malam melaungkan azan, lalu Rasulullah saw bersabda :-
كلوا واشربوا حتى يؤذن بن أم مكتوم فإنه لا يؤذن حتى يطلع الفجر

"Makan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum azan, dan ia tidak melaungkan azan sehingga terbut fajar" - [Riwayat Bukhaari didalam al-Shiyaam]

Komentar al-Qaradhawi :-
ومن هنا نعلم أن الأمر في وقت الفجر، ليس بالدقيقة، والثانية، كما عليه الناس اليوم، ففي الأمر سعة ومرونة وسماحة، كما كان عليه الكثير من السلف الصالح من الصحابة والتابعين.
وما تعوده كثيرة من المسلمين من الإمساك مدة قبل الفجر من قبيل الاحتياط مخالف لهدي النبي (ص) وأصحابه، وكتابة ذلك في الصحف والتقاويم والامساكيات مما ينبغي أن ينكر.

"Disini kita mengetahui bahawa perkara yang berkaitan dengan fajar, bukanlah dihitung menurut minit, dan sa'at, sebagaimana yang dilakukan oleh orang ramai pada masa ini, perkara ini agak luas, flexible dan toleran, sebagaimana yang dipegang oleh ramai dari golongan al-salaf al-Soleh dan sahabat dan tabiin.

Dan apa yang biasa dilakukan oleh orang ramai dikalangan orang Islam ialah, waktu Imsak ialah beberapa minit sebelum subuh, sebagai langkah berhati2, dimana perkara ini bertentangan dengan petunjuk Nabi saw dan Sahabatnya, dan tulisan2 di suratkhabar, kalender dan jadual waktu Imsak merupakan perkara yang harus diinkar" - [Fiqh al-Shiyaam : taisir al-fiqh fi dhau' al-Quran wa al-Sunnah. cetakan ke 3, Beirut : Muaasasah Risalah, 2001. ms 118]. WA.

Insyaallah, pandangan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi ini menjelaskan bahawa agama Islam ini bukanlah agama yang rigid, yang menyusahkan umatnya dengan ibadat berpuasa. Konsep puasa didalam Islam ini mudah, ia menggalakkan umatnya bersegera untuk berbuka dan melambatkan waktu sahur.

wassalam

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar